KIROPRAKTIK

Kiropraktik är en behandlingsform som innefattar diagnostik, behandling och förebyggande av smärttillstånd och störningar i rörelseapparaten. Rörelseapparaten innefattar muskler, leder och nervsystem som styr kroppen och dess funktioner. Som kiropraktor undersöker jag alla dessa komponenter för att finna ursprunget till dina besvär.
En kiropraktor behandlar bl.a. besvär i:

• Rygg och Nacke
  • Bäcken och Höfter
  • Knän och Fötter
  • Käke
  • Ryggskott och Nackspärr
  • Huvudvärk och Yrsel
  • Ischias
  • Tennisarmbåge och musarm

BEHANDLINGEN

Behandlingen börjar med att vi diskuterar ditt allmänna hälsotillstånd och dina aktuella symptom. Vi tror att en personlig och avslappnad miljö för dig, skapar bättre förutsättningar att vi tillsammans kan hitta en behandlingsplan som passar just dina besvär.
Vidare genomförs ortopediska och neurologiska tester, vilket utförs genom att  jag som kiropraktor noga undersöker dina leder, ditt skelett,  din muskulatur och andra mjukdelar. När vi genomfört detta vägs all information samman till en diagnos innan vi påbörjar själva behandlingen.
En kiropraktisk behandling innebär vid de flesta fall ledjustering vilket ger en ökad rörlighet i leden, ändrat rörelsemönster och minskad smärta. Ledjustering är ofta associerat med ett knakande ljud vilket uppkommer då trycket i ledens ledvätska förändras.
Behandlingen kompletterar vi med råd och genomgång av rehabilitering, träning, ergonomi samt stretchövningar, allt för att du ska få bästa möjliga behandlingen.

KIROPRAKTIK OCH GRAVIDITET

Vi har många års erfarenhet med behandling av gravida och har ett nära samarbete med ett flertal mödravårdscentraler i Stockholm. Vi arbetar mycket med kvinnoriktad kiropraktik innan, under och efter en graviditet och förlossning. Under en graviditet genomgår kroppen många förändringar och detta kan leda till olika symptom och besvär. Majoriteten av alla gravida kvinnor upplever någon gång under sin graviditet smärta i rygg eller bäcken, smärta över säte och/eller svanskota, ischias/utstrålning i ben men även huvudvärk och smärta i t.ex. fötter och knän. Kiropraktisk behandling kan vara ett mycket bra sätt att bli av med dessa besvär.

Kiropraktisk behandling syftar till att via förbättrad funktion skapa bättre prestation. Alla patienter, ung som äldre, är varmt välkomna hit oavsett om symtomen är akuta eller kroniska. I Sverige är titeln Kiropraktor skyddad och endast den som är utbildad och legitimerad har rätt att kalla sig Kiropraktor. Socialstyrelsen räknar Kiropraktorer till kategorin primärvårdgivare i Sverige. Givetvis är vi medlemmar i KFS, Kiropraktiska föreningen i Sverige och innehar patient och ansvarsförsäkring.

Liza Kristiansen, leg kiropraktor.